MVO4Holland 06 – 51199633

"Voor een MVO traject op maat met resultaat"

Wat is SROI/Social Return on Investment?

sroi-netwerkSROI staat voor Social Return on Investment. Vanuit de behoefte om verantwoording af te kunnen leggen over sociale, economische en milieu-waarde, is dit instrument ontwikkeld. Met SROI is een organisatie beter in staat om haar impact kenbaar te maken.

Om ervoor te zorgen dat in een gedeelde taal spreken over waardecreatie, is SROI ontwikkeld. SROI is de toepassing van 7 principes, die een kader vormen om sociale waarde bespreekbaar, meetbaar en vergelijkbaar te maken.  Wat zijn de principes van SROI en hoe werkt het?

De 7 principes van SROI:

  1. Betrek stakeholders
  2. Begrijp de veranderingen
  3. Waardeer die dingen die van belang zijn
  4. Neem alleen datgene mee wat significant is
  5. Maak geen overdadige aanspraken
  6. Wees transparant
  7. Verifieer de uitkomsten

Aanpak SROI

De aanpak om tot een SROI organisatie te komen, lijkt sterkt op de aanpak in andere richtlijnen, zoals de MVO Prestatieladder en de ISO 26000/Richtlijn voor Maatschappelijk verantwoord ondernemen. De wijze waarop de SROI richtlijn sociale waarde in kaart brengt, is uniek te noemen. Hoe pakt de SROI richtlijn dit aan?

Stap 1: Vaststellen impact op de omgeving

Enkele voorbeelden van indicatoren zijn:

  • Vermindering van recidive onder jeugdigen (16-24 jaar)
  • Verbeteren van opleidings-resultaten voor jonge mensen in opvang
  • Toename van het aantal arbeidsongeschikten die een baan verwerven vanuit een opleidingsprogramma
  • Daling van de uitkeringen binnen een bepaalde regio

Stap 2: Bepaal welk aandeel van de indicator beïnvloedbaar is door de organisatie

  • Vermindering van recidive onder jeugdigen (16-24 jaar; aandeel 5%
  • Verbeteren van opleidings-resultaten voor jonge mensen in opvang; aandeel 25%
  • Toename van het aantal arbeidsongeschikten die een baan verwerven vanuit een opleidingsprogramma; 15%
  • Daling van de uitkeringen binnen een bepaalde regio; 5%

Stap 3: Bepaal welke financiële investeringen nodig zijn om de benodigde activiteiten te bekostigen

Aan de hand van de SROI-ratio (=huidige waarde impact / waarde inspanningen) kan de organisatie verschillende mogelijke initiatieven met elkaar vergelijken en een keuze maken, welke inspanningen ze daadwerkelijk gaat verrichten. Tevens kan de SROI-ratio dienen om op te nemen in evaluatieverslagen, jaarrekeningen of jaarverslagen. Met de SROI-ratio kunnen verschillende onvergelijkbare activiteiten toch met elkaar vergeleken worden.

Lastig? Het toekennen van indicatoren aan gewenste veranderingen is al een lastige kwestie. Daarnaast is het inschatten welk aandeel voor ‘rekening’ van de organisatie komt niet eenvoudig. Tevens is het vertalen naar financiele opbrengsten een volgende uitdaging. In al deze stappen kunnen ‘vertaal’fouten ontstaan. Toch is het de moeite waard om op de wijze SRPO impact inzichtelijk te maken, omdat het  toch bepaalde inzichten biedt, waarmee een organisatie afgewogen keuzen kan nemen én onderbouwen. Zeer de moeite waard dus.

Meer weten? Download dan deze Engelstalige brochure: SROI guide 2012


Bron foto: www.sroinetwerk.nl.

Over Jolien van der Werff

"ik zie het leven als een grote ontdekkingstocht"

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 19 augustus 2013 door in People-Sociale innovatie.
%d bloggers liken dit: